Blog 8 - Vaccineren, vaccineren en nog meer vaccin - Reisverslag uit Bansang, Gambia van Elles & Lisanne - WaarBenJij.nu Blog 8 - Vaccineren, vaccineren en nog meer vaccin - Reisverslag uit Bansang, Gambia van Elles & Lisanne - WaarBenJij.nu

Blog 8 - Vaccineren, vaccineren en nog meer vaccin

Door: Elles en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Elles & Lisanne

13 Mei 2016 | Gambia, Bansang

Blog 8 – Vaccineren, vaccineren en nog meer vaccineren

Deze week stond in het teken van vaccineren. In Gambia is er op dit moment een probleem met de mazelen. Er is een nationale campagne opgezet om tegen de mazelen te vaccineren. Deze campagne ging deze week plaatsvinden en wij mochten helpen!

De week begon zaterdag en zondag met een uitleg. Deze uitleg was niet zo uitgebreid maar alles gaat hier op zijn Gambiaans: vaag en traag. Dus een uitleg die in Nederland in 2 uur gedaan wordt, gebeurt hier in 2 ochtenden. Maar aan het eind van de training hadden we een shirt en wisten we in welke groep we zaten. Wij gingen met een mobiele groep mee. Dit betekent dat we de hele week naar verschillende dorpen in de omgeving gaan om daar op scholen en verzamelplekken kinderen te vinden die wij kunnen prikken. ;)

Maandag gingen we dan echt beginnen. Onze groep bestond in totaal uit 6 menen, 4 mensen die de vaccinaties deden en 2 mensen die noteerden Met onze shirts aan (als een echt team) stapten we in de achterbak van een pick-up auto. De hele week crosste de chauffeur door de wilde natuur over hobbelige zandweggetjes met ons in de achterbak. Gezellig was het zeker! Alleen hadden we aan het einde van de week spierpijn en een verbrand hoofd haha.

We begonnen in kleine dorpen en gingen hier in de scholen zitten om daar alle kinderen te vaccineren. Sommige kinderen waren zo afgeleid door het feit dat wij blank waren dat ze helemaal vergaten om te huilen. Andere kinderen dachten: Jeej! Toubab! Snoepjes! En ze kregen een spuit…. Soms voelden we ons echt heel gemeen. Gedurende de week werden we steeds beter in oplossen, spuiten, vullen, prikken, kinderen geruststellen, schreeuwende en vechtende kinderen prikken. We konden heel fijn samenwerken met het team en we hebben ook veel lol gehad.

Onderweg hebben we heel veel kunnen zien. Echte Afrikaanse dorpjes, met ronde hutjes en daken van riet, bavianen die langs de weg rennen, veel scholen, ga zo maar door. Het was een geweldige manier om Gambia te zien en een geweldige manier om te leren vaccineren, dat kunnen we nu super goed!

Al met al hebben we met onze groep wel meer dan 2000 kinderen gevaccineerd in 7 dagen. Naast het vaccineren hebben we deze week niet veel bijzonders gedaan. We waren elke dag helemaal kapot.

Woensdag zijn we nog wel even bij de naming ceremony van een van de baby’s geweest die vorige week geboren was. We herkenden alleen de moeder niet, want ze was nu mooi opgemaakt en de vorige keer was ze aan het bevallen. Een wereld van verschil haha. We hebben er nog even gedanst, of meer een poging gedaan tot. Het was leuk om er even bij te zijn.

Heel veel liefs,
Elles en Lisanne

• 13 Mei 2016 - 09:59

Irene:

Hallo lieve Elles en Lisanne,

Geweldig dat jullie Gambia op deze speciale wijze leren kennen. Een echte win-win

• 13 Mei 2016 - 13:39

Marjolein:

Mooi werk!

• 13 Mei 2016 - 18:40

Mayke:

Raar idee dat er misschien nog ergens in Gambia een kindje is dat 's nachts van jullie droomt!
    Mooi verhaal weer, ik verheug me op blog 9 en ook steeds meer op jullie thuiskomst!!!

• 13 Mei 2016 - 20:48

Gerda:

Weet je ook of de klachten die korte of langere tijd na vaccineren ontstaan zijn in Gambia ergens gemeld kunnen worden?

Vertel je de ouders dat er bijwerkingen kunnen ontstaan na vaccinatie?

Krijgen de ouders een bijsluiter te zien voordat hun kind gevaccineerd wordt?

Is het een monovaccin mazelen of de combinatie bof/mazelen/rode hond vaccin?

• 14 Mei 2016 - 15:10

Lotte:

Hey meiden! Leuk verhaal weer! :) Beetje jaloers op al jullie leuke verhalen haha. Heel veel plezier nog en geniet van alles! X

• 14 Mei 2016 - 19:28

Jarno:

Hoi Elles en Lisanne,

Geweldig om jullie verhalen te lezen (ik had blog 7 ook nog niet gelezen....). Jullie "mandje" met ervaringen raakt goed gevuld.....en dan nu ook een bijdrage kunnen leveren aan een vaccinatieprogramma....Bijzonder hoor!!

Nog heel veel plezier gewenst....(en succes met de hitte daar!).

Greetz,

Jarno

• 15 Mei 2016 - 18:12

Hans En Mariët Ter Mors-Nijland:

Hallo Elles en Lisanne,

Wat doen jullie goed werk!

Nog een hele fijne tijd toegewenst. Want de tijd gaat zo snel!

Groetjes uit Delden.

• 15 Mei 2016 - 21:42

Dick Laan:

Mooi verslag weer om te lezen! Ik ben erg benieuwd naar je verhaal. Alleen ben ik er niet op de autowasdag ;-(

Groet,
    Dick

• 16 Mei 2016 - 23:19

Gerrit En Toos :

Hallo dames,
    weer zo'n leuk verhaal! Wat genieten we van al jullie belevenissen, jullie maken ook zoveel mee in die paar maanden dat jullie daar zijn.
    Nog heel veel plezier.

• 22 Mei 2016 - 16:08

Hannalie :

Hallo Elles en Lisanne,

Met veel plezier hou ik jullie blog bij, ter voorbereiding op onze stage! Wij zullen jullie namelijk opvolgen (september 2016).
    Heel leuk om over jullie ervaringen te lezen, daardoor verheug ik mij er steeds meer op om jullie op te volgen! Tof!

Groetjes, Hannalie (Saxion Deventer)